Heleen Sintobin



In haar praktijk is ontwerper Heleen Sintobin gefascineerd door ambacht en digitale processen. Dit leidt tot de ontwikkeling van onconventionele maaktechnieken waarbij ambachtelijke disciplines en digitale technologieën in dialoog gaan. Tot nu toe hebben we drie stadia van het ambacht gezien: pre-digitaal, digitaal en post-digitaal. Over wat er na 'post' komt, kunnen we alleen maar speculeren. Maar in Heleen's werk staat materialiteit centraal, waarbij ze het proces van retooling volledig omarmt: de CNC- en 3D-printer staan als vanzelfsprekend naast beitels, schaven en pottenbakkersschijven.

Voor re-FORMAT onderzoekt Heleen hoe post-digitaal handwerk haar in staat stelt om technologie te begrijpen vanuit een ambachtelijk perspectief.

Een keramische 3D-printer print artefacten met een zelfontwikkelde klei die onder hoge temperatuur expandeert en de vorm van de oorspronkelijke digitale print wijzigt. De precisie van het printen wordt ingezet om de onvoorspelbaarheid van de materiaalexperimenten te begrijpen. Heleen verkent de relatie tussen materialiteit, ontwerp en 'happy accidents'.

Door de grillige aard van materialen, bestaat 'het risico van vakmanschap' in de wereld van de digitale productie. De focus op ambacht en materialiteit brengt de performativiteit van het maakproces naar voren en confronteert de bezoeker met het hybride proces tussen maker en machine.

Hoe kan imperfectie méér worden dan een alchemistische glitch in een digitaal gecontroleerde omgeving?

Mentors: Studio Unfold

Heleen Sintobin (1992) is geboren in België, woont nu in Gent en studeerde Design Products aan de Royal College of Art in Londen.

alternatieve tekst
alternatieve tekst
alternatieve tekst
alternatieve tekst
alternatieve tekst
alternatieve tekst